Kävin noin kolme viikkoa sitten Salossa, lähes 50 km matka, ja menomatkalla huomasin, että auto käyttäytyy oudosti. Nopeus laski ylämäessä eikä kaasupolkimella tuntunut olevan vaikutusta. Alkumatka Perniöön eli melko tarkalleen puoleenväliin oli sujunut ongelmitta. Vielä kiihdytys Perniön liikenneympyrän jälkeen sujui suunnilleen normaalisti. Neljännesmatkassa Strömman jälkeen olin ohittanut huvivenettä vetävän auton kakkosella ja kierrokset olivat nousseet johonkin 5 000 rpm:n paikkeille.
Robottiauton suuremmoisuutta perustellaan sillä, että koeajoissa on takana miljoona mailia. Tuo on matka, johon taksiautoilijat saattavat eläessään päästä. Parista kolarista on toisaalta vetää turha johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
Kannattaisi myös muistaa, että robottiautoilla on ollut tukenaan Googlen erikoiskartat, ei tavallinen navigaattorien kartta.
Sattuipa, että autoni etupyörät olivat roiskineet irti maalia siitä alhaalta korin kulmasta. Korjasin ja päätin ostaa suojaksi "roiskeläpät". Tuostakos soppa syntyi.
Tiesitkö että tyhjentynyt auton akku ja sähköinen ovien lukitus voi olla hengenvaarallinen yhdistelmä? En minäkään ennen näitä pakkkasia.
Kaikki alkoi siitä, että en saanut autoni ovia auki, en avaimella enkä kauko-ohjaimella. Avain kyllä pyöri lukkopesässä lyhyen matkaa, mutta ei tarpeeksi, jotta ovi olisi auennut. Pakkasta oli vielä reippaanlaisesti, joten ajattelin, että oven sisällä oleva mekannismi olisi jotenkin jäätynyt, joten jäin odottelemaan sisätilanlämmittimen vaikutusta vielä pariksi tunniksi.
Sain kutsun katsomaan, kuinka auton öljyn vaihto tehdään. Viime viikonloppuna katsoin, kuinka auton akut ladataan. Hyvä, sillä koskaan ei tiedä...
Viime viikonlopun hommeli oli helppo, mutta nyt en arvannutkaan, kuinka monimutkaisia ratkaisuja auton öljyfiltterin ja ja öljyn vaihdon eteen oli tämä ranskalainen firma tehnyt.
Käsittämätön juttu, mutta näin on päässyt käymään. Kaikkihan pitävät päivän selvänä, että sähköautolla ei tee mitään. Hitaita paskoja aina laturissa?
Some say, että toimivaa sähköautoa ei ole olemassa, joten tiedä sit, mikä mua on kuskannu tämän vuoden. Liekö itse vanha kunnon white Stigin haamu ollut puikoissa.
Käsittämätön juttu, mutta näin on päässyt käymään. Kaikkihan pitävät päivän selvänä, että sähköautolla ei tee mitään. Hitaita paskoja aina laturissa?
Some say, että toimivaa sähköautoa ei ole olemassa, joten tiedä sit, mikä mua on kuskannu tämän vuoden. Liekö itse vanha kunnon white Stigin haamu ollut puikoissa.
Tässäpä helppo keino ehkäistä linnunkakkojen lätsähtämistä (vastapestylle) autolle. Asia on tietysti mittaluokaltaan aika pieni, mutta varsinkin tuulilasissa linnunläjät usein häiritsevät ja ovat välillä ihmeen sitkeitä, vaikka niitä yrittäisi putsata.
Kiitos tästä keksinnöstä kuuluu miehelleni. Kikka on varmasti tuttu monille mökkiläisille, jotka asettavat lelukäärmeen pitämään laituria puhtaana. Sama homma toimii myös autossa: lelukäärme säikäyttää linnut hieman kauemmaksi ja auto säästyy puhtaampana.
Talvisia kuvia ja matkailu on joskus kaunista. Nämä kuvat ovat yhden matkan satoa. Oulusta Joensuuhun käy kuvaajan tie. Kuvat ovat väliltä Kontiomäki- Valtimo.
Kauan olen miettinyt käyväni Lapin jokaisessa kunnassa (21 kpl) yhdellä reissulla. Google mapsin mukaan https://goo.gl/maps/7TSKs tämä vaatisi n. 2000 km ja 27 tuntia. Reitin tekemiselle oli kaksi pelisääntöä:
1. Ei mielellään samaa tietä edes takaisin
2. Pysyttävä pääasiassa Suomen puolella.
Olen käynyt yhtä lukuunottamatta kaikissa Lapin kunnissa (Sallassa en oo käynyt). Minua on aina kiehtonut Lapin monipuolisuus.